Friday, October 3, 2008

SYAWAL DI PERANTAUAN...




















ALLAHUAKHBAR.. 3X..
LA ILAAHA ILLALLAHUALLAHUAKHBAR..
ALLAHUAKHBARWALILLAHILHAM...
Sayup syahdu laungan takbir di pagi raya... hening memecah sunyi... alhamdulillah.. buat kesekian kalinya, Allah mengizinkan aku utk merasai nikmat hari raya aidilfitri yang mulia ini.. sepenuh kesyukuran ku panjatkan ke hadrat-Nya.. kerna aku masih bernafas dan masih berpeluang untuk merasai nikmat lebaran.. terima kasih Ya Allah...
Sebulan berpuasa.. dan ramadhan kini telah berlalu... aku hanya mampu berdoa, semoga Allah mengizinkan aku "bertemu" ramadhan di tahun hadapan... dan hari ini hari raya... di satu syawal.. hati sayu.. airmata hampir begenang.. lantaran aku beraya di perantauan... mak ayah.. jauh nun di sana.. rasa rindu menghambat hati.. rindu ingin bersama mereka... rindu beraya dengan mereka... namun apakan daya.. mungkin takdir tidak mengizinkan aku berada di sana bersama mereka buat kali ini.. rasa sedih dan sayu.. tuhan saja yang tahu...
apapun ia... ku kuatkan semangat.. lebaran kali ini.. biar pun tidak bersama mereka.. ku tabahkan hati,,kuatkan semangat... kemeriahan yang ada menutupi setiap kesedihan yang datang.. ku gagahkan langkah kaki.. menuju ke masjid berdekatan untuk sama2 menunaikan solat sunat aidilfitri bersama umat islam yang lain... hati sedikit terubat bila bertemu teman2 yang sama2 meraikan aidilfitri di perantauan...
sepanjang hari di 1 syawal.. aktiviti ku dipenuhi dengan berhari raya di rumah2 kenalan ku di sekitar senai dan kulai johor... rindu terhadap kampung halaman... ku pendam jauh di sudut hati.. biar ia padam sendiri.. kerna buat masa ini.. aku berada di sini.. di kejauhan... mungkin nanti.. nanti saja...
Buat semua teman... ku ucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri.. Maaf Zahir Batin....

10 comments:

puteri_jelita said...

wahai perantau2 di desa...napa x balik beraya ke desa..kesian org tua x dpt beraya bersama anak2...sedih sangat x dpt berkumpul dipagi syawal..hati terasa sedih..aku pun rasa sedih..ingat kt kengkawan dulu2..round2 kampung dari hujung ke hujung..ada yg smpi jatuh lori...hahaha kelakar..tapi raya ni aku sedih sngt smpi menitis air mata..aku ngan c bet lg yg tinggal, sedih tau..heemmmmm apa pun aku hari raya yg dulu xkan dpt diulangi...semua kenangan2 manis belaka..n melucukan...;)

tHe_One said...

hmm.. nak wat mcmane kalau memang dah tak leh nak balik.. sbr je ler.. tahun depan insyALLAH... dan kita bakal mengulangi sejarah itu.. hahaha.. (if possible)... rindu memang rindu... tapi apakan daya.. we are getting older... hahaha dah susah nak wat mcm dulu... tapi kalau semua dapat berkumpul lagi..apa salahnya....

puteri_jelita said...

OLDER! Hemmm aku x rasa lg ler...hahahahaha..yela myb kot..mmg ssh nak jdi mcm dulu lg...semua da berubah...huhuhuhu

puteri_jelita said...

nger..sapa yg pki bju biru ada spek tu?

tHe_One said...

yang baju biru tu.. my sister.. murni... takkan ko tak kenal....

tHe_One said...

hei.. sedar la.. ko tu lagi older dari aku.. hahahahahaha

puteri_jelita said...

mcm lain muka dia...besala lama inda npk...emmm aku x terasa older la...awet muda...hahahaha

awan_merah said...

wow...yang kecik tu anak ker..amboi kawin tak g tau ..ada bini 2 orang lagi sorang free hair sorang bertudung..hehehehe..salam sahabat

Cik SaLL said...

alalala...sedihnye anak rantau nie..sekali skale beraya di tempat org...tgk tempat org..budaya baru..kan ke seronok..kerinduan tu tahan je la..raya akan dtg sure ko mampu naik belon pulang ke kg halaman nye..jgn sedih2 k..

tHe_One said...

time kasih cik sal hehehe insyALLAH.... kepada awan merah.. tu bukan anak aku... tu anak sedara aku ok.. hehehe aku tak terpikir lagi nak kawin...