Wednesday, November 5, 2008

coret-coret

hmm.. sudah lama rasanya saya tidak menjengah ke ruangan ini. ruangan di mana saya bebas untuk mengatakan apa sahaja yang saya inginkan. ruangan di mana saya bebas berkarya. ye lah.. walaupun sekadar meletakkan gambar2 kenangan, bercerita tentang memori2, kawan-kawan, suasana di tempat kerja dan sebagainya, itu sudah boleh dianggap karya... karya kecil... sekadar untuk mengisi masa lapang. rasanya tak ramai yang melayari atau melawat blog ini.. ye, sebabnya, entri saya pun banyak yang berkisarkan tentang diri saya, kawan-kawan saya sahaja.. tidak pernah lagi rasanya saya menyentuh soal-soal besar seperti perang dunia ketiga, pilihanraya presiden amerika, krisis ekonomi dan lain-lain.. mungkin kerana, saya tidak mempunyai pengetahuan yang cukup tentang itu semua, ataupun memang saya tidak berminat untuk menulis tentang topik-topik seperti itu..... ada orang suka barcakap tentang politik, ekonomi, sosial... sesetengah orang bila bercakap, kalah perdana menteri... saya amat kagum dengan orang yang boleh menghuraikan sesuatu hingga berjela-jela panjangnya... kalau bertemu dengan orang-orang sebegini... saya bisa jadi terpegun kalau mendengar dia bercakap, kerana kelihatannya dia seperti orang yang cukup berpengalaman.... banyak benar pengetahuan dia.. tentang itu.. tentang ini.... kagum-kagum...

ingin menjadi seperti orang ini.. rasanya saya tidak mampu... kerana saya rasa saya tidak mempunyai bakat untuk berhujah... apatah lagi untuk berbahas. yang saya tahu, saya boleh menyanyi... dan menari.. itu sahajalah agaknya. andai saya dijadikan sebagai manusia yang serba-boleh.. alangkah indahnya hidup.. tapi tidak mengapalah... sekarang ini pun saya sudah cukup berasa bersyukur dengan apa yang saya ada.... cuma, saya masih cuba mengejar impian yang entah bila akan tercapai... ya ALLAH, permudahkanlah jalan ku....

hari ini, saya cuba untuk tidak bercakap soal sepertimana yang selalu saya katakan di blog ini.. saya mencuba lari sedikit dari kebiasaan saya... sekadar mahu mempraktikkan.. siapalah tahu kalau2 selepas ini saya boleh bercakap tentang isu-isu semasa yang lebih luas skop dan perspektifnya.. siapa tahukan??.... tapi sebolehnya saya tidak mahu jadi orang yang hanya tahu bercakap sahaja.... sebab sesetengah orang, bila bercakap.. hebat.. tapi tindakannya sangat bertentangan dengan apa yang diperkatakannya.. inilah ragam manusia.. orang kata, "cakap tak serupa bikin"... betulkah apa yang saya kata ini? mintak maaf kalau tak betul ya wahai pembaca sekalian...

hmm...

4 comments:

Anonymous said...

KAU PERLI AKU KE? AKU TERASALAH. HUHU.

tHe_One said...

ups... saya tidak memaksudkan sesiapa... jangan terasa

Cik SaLL said...

ehhehe...dlm blog rasenye kita bebas utk bckp apa saja..ya..tpulang pd ko nk tulis apa..setiap org ada kelebihan n kekurangan masing2..kalo semue org bcerita bende yg sama..bosan jugak kan??

tHe_One said...

memang pun cik sall... hehehe